استرس و راههای مقابله با آن

استرس و راههای مقابله با آن

بخش اول- آشنایی با استرس

حتما برایتان پیش آمده که پس از جلسات استخدامی یا برگزاری امتحانات پایان ترم، به دوستانتان بگویید استرس بیش از حد سبب شد تا در آن جلسه موفق نباشم. و یا هنگام حضور در یک جمع ناآشنا یا صف انتظار اتوبوس، استرس شدیدی را احساس کنید که عملکرد شما را کاهش دهد. شما احتمالا با اینکه این موضوع را بارها و بارها احساس کرده‌اید اما تاکنون نتوانسته‌اید با آن مقابله کنید. واقعا این استرس چیست که اینگونه باعث ناکامی در شما شده است؟

پیش از آن که به صورت مستقیم درباره تعریف استرس صحبت کنیم اجازه بدهید از دنیای این روزهای‌مان صحبت کنیم که احتمالا سبب ایجاد استرس بیشتری برای ما شده است. “آلوین تافلر” نویسنده و آینده‌پژوه آمریکایی، در کتاب معروفش به نام “شوک آینده” نوشته است: “هرگاه تغییراتی زیاد در زمانی کوتاه رخ دهد، می‌تواند عاملی مهم برای ایجاد استرس در زندگی انسان‌ها باشد.”

این جمله را یکبار دیگر بخوانید.
باید قبول کنیم زندگی این روزهای ما نسبت به سی تا چهل سال گذشته سخت‌تر شده و این روزها در کنار مفاهیمی همچون ترافیک، آپارتمان‌نشینی، کمبود وقت، ازدحام جمعیت و حتی پدیده‌ای به نام موبایل، تلگرام و …. آرامش کمتری را نسبت به زمان‌های گذشته تجربه می‌کنیم. در واقع در زمان کوتاه سی تا چهل سال گذشته، سرعت تغییرات در دنیا افزایش یافته است و  مفاهیمی بسیار جدید به زندگی ما اضافه شده که زمینه‌ساز استرس در زندگی ما شده است.
اکنون تعریف آقای “آلوین تافلر” را به صورتی دیگر برایتان بیان می‌کنم تا آن را در زندگی روزمره خود لمس کنید:

تعریف من : “روبرو شدن با تغییراتی ناخواسته و جدید آن هم در موقعیت‌هایی که احتمالا قبلا در آن قرار نگرفته‌اید و برایتان جدید است.”

برای درک این تعریف کافی است یک لحظه از جلسه امتحانی را تصور کنید که با سوالاتی جدید مواجه شده‌اید که توانایی پاسخ به آن را ندارید و یا در جلسه استخدامی احساس می‌کنید فردی خاص به دنبال راهی برای رد کردن شماست و مدیریت جلسه را نیز در دست گرفته است، در این لحظات شما دچار استرس می‌شوید! اصلا تعریف استرس و تجربه آن لحظات همین است ؛ هنگامی که به دور از تصور پیشین از توانایی‌های خود، در یک موقعیت جدید، قبول می‌کنید توانایی مقابله با تهدید را ندارید و به همین دلیل دچار استرس می‌شوید.

شما در زندگی این روزها، احتمالا در چندین نوبت از روز دچار استرس‌های کوتاه مدت می‌شوید. اما آیا می‌دانید این استرس‌ها چه عوارضی دارند و جمع شدن آن‌ها چه بلایی می‌تواند بر سر شما بیاورد؟

استرس و بیماری های جسمی:

 بیشتر شدن استرس در زندگی روزمره نه تنها بیماری روحی بلکه بیماری جسمی را نیز رقم می‌زند. پژوهشگرانی که در زمینه استرس تحقیق می‌کنند احتمال می‌دهند تا ۹۰ درصد مراجعه بیماران به مراکز پزشکی به گونه‌ای با استرس مرتبط باشد. پژوهشگران می‌گویند استرس حتی به راحتی می‌تواند عوارض بیماری‌ها را بیشتر کرده و تاثیری منفی بر بدن بیماران بر جای بگذارد.

استرس در نخستین قدم بر روی عضلات افراد خود را نشان می‌دهد و سبب انقباض و فشرده شدن آن می‌شود. نتایجی همچون سردرد، کمردرد یا درد در ناحیه قفسه سینه جزو دردهای رایج ناشی از استرس هستند.

استرس حتی می‌تواند در زندگی شما پا را فراتر بگذارد و با افزایش فشار خون، باریکتر کردن رگ‌ها و یا ضربان نامنظم قلب سبب بروز سکته قلبی یا مغزی شود. نتایج استرس حتی می‌تواند در سیستم گوارش شما ظاهر شود و روند حرکت غذا در روده یا معده شما را کندتر یا سریع‌تر کند.

پس استرس و نتایج آن بر زندگی این روزهای ما بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنیم. اما اگر ما می‌توانستیم به دارویی برای ریشه‌کنی استرس دست پیدا کنیم، آیا این دارو برای ما مفید بود؟

جواب این سوال و ادامه این بخش در روزهای آینده.

شما همراهان عزیز می توانید مطالب کاربردی در حوزه روانشناسی ورزشی را در کانال روانشناسی ورزشی به آدرس spbarzegar@ دنبال کنید.

دیدگاه ها