ادامه مبحث آشنایی با استرس

استرس و راههای مقابله با آن

بخش دوم-ادامه مبحث آشنایی با استرس

در پایان مبحث قبلی سوال کردم اگر ما می‌توانستیم به دارویی برای ریشه‌کنی استرس دست پیدا کنیم، آیا این دارو برای ما مفید بود؟ با تمام اشکالاتی که درباره استرس گفتیم باید در جواب این سوال بگوییم نه! (درست خواندید، نه!) برای کنکاش درباره پاسخ این سوال یک لحظه را تصور کنید که به دور از زندگی این روزهای خود، در زمان انسان‌های غار نشین زندگی می‌کنید! در زمانی که احتمالا فکر می‌کنید هیچگونه استرسی وجود ندارد.

به تصور خود ادامه بدهید: شما با یک گرز در دست و با یک لباسی از جنس پوست حیوانات در حال قدم زدن در جنگل هستید که به یک باره یک ببر در مسیر حرکت شما ظاهر می‌شود. ناخودآگاه بدن شما در این لحظه آدرنالین ترشح می‌کند و دچار استرس می‌شوید. این استرس البته یک استرس کوتاه مدت و مفید است که به شما اجازه می‌دهد طی یکی دو ثانیه تصمیم بگیرید که فرار کنید و یا جنگ با این ببر را انتخاب کنید. در واقع اگر این آدرنالین در بدن شما ترشح نمی‌شد و شما دچار استرس نمی‌شدید، لقمه چرب و لذیذی برای ببر قصه ما می شدید.

پس تاکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که استرس در تمام دوران زندگی انسان بر روی کره زمین وجود داشته و در برخی از موارد نیز از ضروریات زندگی او بوده است اما این روزها با توجه به سبک زندگی جدید ما، بیشتر از پیش احساس می‌شود که این موضوع برایمان دردسرساز شده است.

در واقع دردسر این روزهای ما ناشی از آن است که بدن ما هنوز متوجه نشده ما در زندگی این روزها در معرض خطر دریده شدن توسط یک ببر نیستیم و مشکلات این روزهای ما مشکلاتی اجتماعی هستند! به همین دلیل بدن ما نتوانسته واکنش خود با این مشکلات را هماهنگ کند و در این روزها در برابر مشکلات اجتماعی همانند قرار گرفتن در برابر یک ببر رفتار کرده و همانگونه واکنش نشان می‌دهد.

البته باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که واکنش بدن ما به مشکلات اجتماعی یا کاری، بیش از دوران غار نشینی است و هر روزه شاید در چندین نوبت باید به اینگونه موضوعات واکنش نشان بدهد که این موضوع نیز قطعا خوب نیست.

به پایان دومین بخش از موضوع شناخت استرس رسیدیم. تا اینجای کار مفهوم استرس را لمس کردیم و با اثرات منفی و مثبت آن بر بدن و زندگی خود آشنا شدیم. در بخش بعددرباره نحوه ایجاد استرس در افراد و رابطه آن با نحوه نگرش افراد برایتان می نویسم و شما را با راهکارهایی آشنا می کنم که به صورت ذهنی برای کاهش استرس طراحی شده‌اند و سعی دارند بر پایه تمرکز ذهنی, استرس را کاهش بدهند. با ما همراه باشید.

شما همراهان عزیز می توانید مطالب کاربردی در حوزه روانشناسی ورزشی را در کانال روانشناسی ورزشی به آدرس spbarzegar@ دنبال کنید.

 

دیدگاه ها