آرام کردن ذهن

استرس و راههای مقابله با آن

بخش سوم– آرام کردن ذهن

در بخش قبلی سعی کردم تا شما عزیزان را به صورت مفهومی با استرس آشنا کنم و اثرات آن بر زندگی روزمره را برایتان شرح دهم. در این بخش قرار است درباره چگونگی ایجاد استرس در افراد و رابطه آن با نحوه نگرش فرد صحبت کنم و همچنین راهکارهایی را برایتان شرح دهم که به افراد پر استرس کمک می‌کند تا به صورت ذهنی استرس‌شان را کاهش دهند.
برای درک اینکه افکار شما و نحوه فکر کردن شما درباره یک موضوع خاص چگونه می‌تواند سبب ایجاد استرس در شما شود کافی است به مثال ساده انتظار در صف توجه کنید. هنگامی که شما در یک صف قرار می‌گیرید و باید مدت زمانی را برای رسیدن به هدف خود انتظار بکشید، استرس توسط افکارتان می‌تواند به سراغ شما بیاید! کافی است در این موقعیت بگویید: «اه، باز هم صف، دیگر نمی‌توانم تحمل کنم!» با بیان همین چند جمله خود را به دردسر انداخته و به فضای پر استرسی پرتاب کرده‌اید که سبب ایجاد فشار بر روی شما می‌شود.

اما کافی است در لحظات قرار گرفتن در صف برای رها شدن از موقعیت پر استرس, به وقفه کوتاه مدت اجباری جور دیگری نگاه کنید و بگویید: «چه موقعیت خوبی، اکنون وقت آن است که درباره فلان موضوع فکر کنم.» یا «چه وقت خوبی، می‌توانم شبکه های اجتماعی موبایلم را چک کنم.» همین چند جمله کافی است تا نه تنها از وقفه کوتاه استفاده درستی ببرید بلکه از قرار گرفتن در یک موقعیت پر استرس نیز جلوگیری کنید.

همانطور که می‌بینید با تغییر نگرش در موقعیت‌های عادی و روزمره که به سادگی در یک روز بارها برایمان تکرار می‌شود می‌توانیم از شدت استرس روزانه مان بکاهیم. در برخی موارد ممکن است این موضوع یعنی تغییر نگرش برایمان قابل لمس نباشد و ما آنچنان در شناخت موقعیت تبحر نداشته باشیم و نتوانیم از ابزار تغییر نگرش برای کاهش استرس استفاده کنیم. در این موقعیت‌ها شاید کاهش استرس به صورت ذهنی بهترین راهکار برای مقابله با استرس باشد.

در راهکارهای ذهنی آنچه که اهمیت دارد، آرام کردن ذهن است؛ آرام کردن و دور کردن افکار پریشان. ساده‌ترین راه برای آرام کردن ذهن دارای استرس این است که حواس خود را پرت کنید. مثلا هنگامی که در صف قرار گرفتید و از بودن در صف لذت نمی‌برید، حواس خود را معطوف به بازی کردن کودکی در صف کنید و به او توجه کنید. توجه کردن به نحوه بازی کودک و سر و صدایی که ایجاد می‌کند به راحتی می تواند ذهن شما را آرام کند. یا بعضا به حرکات شاطر نگاه کنید و از حرکات موزون بدنش که شبیه رقص یکنواخت می باشد لذت ببرید و در دلتان بخندید(البته خنده نه از روی تمسخر, از دیدگاه طنز), صحبت کردن با دیگران یا کنجکاوی در محیط اطراف و پیدا کردن یک موضوع تازه در ارتباط با محیط به راحتی می‌تواند شما را مشغول کند تا از ایستادن در صف کلافه نشوید. در کل با کمی خلاقیت به خرج دادن در موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اید، به راحتی می‌توانید از استرس دوری کنید!

در بخش بعدی موارد دیگری برایتان مثال می زنم.

شما همراهان عزیز می توانید مطالب کاربردی در حوزه روانشناسی ورزشی را در کانال روانشناسی ورزشی به آدرس spbarzegar@ دنبال کنید.

دیدگاه ها