از بین بردن استرس با فعالیت فیزیکی

استرس و راههای مقابله با آن

بخش پنجم- از بین بردن استرس با فعالیت فیزیکی

بیایید این بخش را با مرور بخش گذشته شروع کنیم. در بخش قبلی با مدل‌ها و فعالیت‌های ذهنی همانند تغییر نگرش به موضوعات، آرام کردن ذهن و متوقف کردن افکار استرس‌زا آشنا شدید و یاد گرفتید که چگونه استفاده از این افکار می‌تواند استرس شما را کاهش دهد. در بخش پنجم تلاش دارم تا فعالیت‌های فیزیکی‌ای را نیز به شما بیاموزم که در کاهش استرس موثر هستند و در مواقع استرس‌زا به کمک شما خواهند آمد.

برای شروع مروری کنیم از بخش نخست که با اثرات فیزیکی استرس آشنا شده بودیم. در آن بخش گفتیم که استرس می‌تواند سبب بروز سردرد، کمر درد، انواع سکته‌ها یا اختلال در سیستم گوارشی افراد شود اما برخی از افرادی که استرس دارند ممکن است بگویند: “با اینکه ما می‌دانیم در طول روز در کارهایمان استرس فراوانی داریم اما تا کنون هیچ کدام از این علایم را در زندگی روزمره خود مشاهده نکرده‌ایم”.

در پاسخ به این افراد باید گفت که استرس همواره اثرات منفی بر روی بدن شما می‌گذارد اما شاید این اثرات منفی تاکنون در حدی نبوده که شما آن را لمس کنید، مثلا شدت گرفتگی عضلات شما به حدی نرسیده که شما دچار سردرد و یا کمردرد شوید اما این تنش‌ها همواره در لحظاتی که استرس دارید در شما وجود دارد.

بهترین روش برای دریافتن اینکه آیا تنشی در بدن شما در طول روز یا لحظات وجود استرس, وجود دارد یا خیر، این است که به صورتی کاملا آزاد و به پشت دراز بکشید. دست‌هایتان را به صورت آزاد در بغل‌هایتان قرار دهید و سرتان نیز به گونه‌ای باشد که در زیر آن بالشتی راحت قرار گرفته باشد. در این حالت شما باید ببینید که آیا هیچ گونه گرفتگی در بدن خود دارید یا خیر. برای بررسی این حالات باید از قسمت سر خود شروع نموده و از ابروها تا نوک پاهایتان را مورد بررسی قرار دهید. بررسی این قسمت‌ها نیز به صورت سوال و جواب از خود باشد. یعنی از خود بپرسید آیا ابروهای من در حال اخم کردن هستند یا در حالت آزاد به سر می‌برند؟ آیا دندان‌هایم را به هم فشار می دهم یا فک من آزاد است؟ آیا در قسمت شکم فشاری را احساس می‌کنم و یا حالتی طبیعی دارم؟

این تست و سوال و جواب را حدود سه تا چهار بار در روز تکرار کنید تا ببینید گرفتار تنش‌های مربوط به استرس هستید و یا همانطور که فکر می‌کنید هیچگونه تنشی به سراغتان نیامده است.

اگر دچار تنش هستید بهتر است برای مقابله با آن به مدل‌های فیزیکی مقابله با استرس بپردازید. در ساده‌ترین حالت مقابله فیزیکی با استرس، شما می‌توانید از نفس کشیدنتان شروع کنید و با کنترل آن از شدت استرس خود بکاهید.

در بخش بعدی راجع به تنفس و نحوه صحیح انجام این کار بسیار مهم و حیاتی برایتان خواهم نگاشت.

شما همراهان عزیز می توانید مطالب کاربردی در حوزه روانشناسی ورزشی را در کانال روانشناسی ورزشی به آدرس spbarzegar@ دنبال کنید.

دیدگاه ها