ادامه موضوع از بین بردن استرس با فعالیت فیزیکی

استرس و راههای مقابله با آن

بخش ششم- ادامه موضوع از بین بردن استرس با فعالیت فیزیکی

نفس کشیدن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که شما در روز انجام می‌دهید و انجام اشتباه این کار می‌تواند سبب کاهش اکسیژن ورودی به بدن و کمبود اکسیژن در مغز و افزایش ضربان قلب شود.

اما برای اینکه متوجه شوید آیا درست تنفس می‌کنید یا خیر، چه باید کرد؟ پاسخ به این سوال ساده است، شما نیاز دارید که به پشت خوابیده و کف دست راستتان را روی شکمتان بگذارید. کف دست چپ شما نیز باید بر روی قفسه سینه قرار گیرد. پاهایتان در این حالت باید کمی جمع شده و کف پاهایتان بر روی زمین قرار بگیرد.

در این حالت اگر شما تنفس درستی داشته باشید، دستی که بر روی شکم قرار دارد، دست راست، در حالت دم و بازدم به صورتی ریتمیک بالا و پایین می‌رود. دست چپ شما نیز که روی سینه تان قرار دارد، باید به صورتی بسیار جزیی بالا و پایین برود و اگر حرکت دست چپ زیاد است یعنی تنفس صحیحی ندارید.

این تنها حالت درست نفس کشیدن است که به شما کمک می‌کند تا از اثرات استرس در بدنتان بکاهید. اگر اینگونه نفس نمی‌کشید باید راهکاری را دنبال کنید تا بتوانید تنفستان را به این صورت انجام دهید.

عمل بازدم را نیز به آرامی و از طریق دهان انجام دهید و ریه‌هایتان را به آرامی از هوا خالی کنید. در این حالت دست روی شکم به آرامی پایین خواهد رفت.

این حرکت را باید چندین بار تکرار کنید تا با استفاده از شیوه تنفس درست به آرامش برسید.

برخی مواقع برایتان ممکن نیست که در جایی صاف و پشت به زمین قرار بگیرید تا تمرین تنفس کامل را انجام دهید اما متوجه هستید که شیوه تنفس شما، صحیح نیست. در این حالت ممکن است شما در یک صف انتظار بوده و یا خبر بدی را شنیده باشید. شما در این حالت که به حالت تنفس کشیدن در خندق معروف است، باید به آرامی یک تنفس عمیق از طریق بینی انجام دهید و تمام ریه و دهان خود را از هوا پر کنید. پر کردن هوا در دهان باید به گونه‌ای باشد که لپ‌هایتان باد کند. سپس تا شش شماره بشمارید و سپس تمام نفس‌تان را از راه دهان آزاد کنید. بعد از رها کردن تمام هوای داخل ریه و دهان، چند نفس عادی بکشید و سپس برای دو الی سه بار این تنفس عمیق و نفس‌های عادی پشت آن را تکرار کنید تا استرس وارده را کم کنید.

به پایان بخش ششم رسیدیم. در این بخش با اهمیت تنفس در مقابله با استرس آشنا شدیم و راه‌هایی برای تنفس درست و تنفس در زمان‌های مشکل را فرا گرفتیم. در بخش بعدی به اهمیت نظم در کارها و اثر مثبت منظم بودن در زندگی برای مقابله با استرس می‌پردازیم.

شما همراهان عزیز می توانید مطالب کاربردی در حوزه روانشناسی ورزشی را در کانال روانشناسی ورزشی به آدرس spbarzegar@ دنبال کنید.

دیدگاه ها