بخش نهم- وقت بیشتری برای کارهای خود بیابید

استرس و راههای مقابله با آن

بخش نهم-  وقت بیشتری برای کارهای خود بیابید

در این بخش قرار است راهکارهایی را ارائه دهم تا به کمک آن‌ها وقت بیشتری را در زندگی روزمره خود پیدا کرده و استرس به دلیل کمبود وقت را کنار بگذارید.

تکنولوژی طی سال‌های گذشته بارها به کمک انسان آمده تا با ساده‌سازی فرآیند انجام کارها، وقت بیشتری را در اختیار او بگذارد تا انسان به کارهای دیگر خود برسد اما در عمل این افزایش ساعات، هیچ تغییری در زندگی انسان‌ها نداشته و همگی مجبوریم برای داشتن یک زندگی خوب همانند دوران گذشته کار کنیم. این تکنولوژی‌ها حتی البته به افزایش استرس ما نیز منجر شده‌اند.

در کل آنچه که انسان‌ها طی یک قرن پیش درباره امروز و اوقات فراغت انسانهای امروزی فکر می‌کردند، به هیچ عنوان محقق نشده است اما آنچه که اکنون اهمیت دارد، مدیریت زمانی است که در یک شبانه روز در اختیار ماست. اگر شما احساس می‌کنید که وقت کافی برای خود و خانواده خود ندارید، یا وقت خود را بیش از آنچه که انتظار دارید، تلف می‌کنید و یا در انجام کارها تعلل دارید، بهتر است شیوه‌های کاری و نگرش خود را تغییر دهید چرا که همه این موارد به ایجاد استرس در شما منجر خواهد شد.

برای برنامه‌ریزی در رابطه با زمان، اول باید بدانیم که شما چقدر از زمان در اختیارتان را برای چه کارهایی صرف می‌کنید. این موضوع باید به عدد و حدودا دقیق مشخص شود تا بتوانیم بیشتر در این رابطه برنامه‌ریزی کنیم. برای این کار هم بهتر است تمامی کارهای روزمره خود و زمان انجام آن را در یک بازه مثلا یک هفته ای یادداشت کنید.

در هنگام یادداشت کردن کارها و زمان آن، دو آیتم دیگر به موضوع اضافه کنید: آیتم نخست درجه اولویت آن کار در زندگی شماست که بهتر است اولویت‌ها را به چهار بخش با ارزش، متوسط، کم و بی‌اهمیت طبقه‌بندی کنید و آیتم دوم نیز بخشی برای نوشتن نظرات و توضیحی اضافه درباره آن کار است. این بخش به این دلیل در کادر قرار می‌گیرد که شاید یک کار بی‌اهمیت باید در آن هفته و با ساعات بیشتری انجام شود و راهی برای فرار از این شرایط وجود ندارد.

هیچ وقت فراموش نکنید که مدیریت زمان یعنی مدیریت اولویت‌ها و هیچ انسانی در زندگی خود در طول شبانه روز وقت کافی برای پرداختن به علایق خود را ندارد. بنابراین تا آنجا که ممکن است باید در برنامه شما کارهایی انجام شوند که اولویت بالایی دارند و کارهایی با درجه اهمیت کم و بی ارزش از برنامه حذف شوند.

در پایان روز بهتر است که لیست روزانه خود را تحلیل کنید و برای فردا یک برنامه ذهنی در پیش بگیرید که وقت بیشتری بتوانید به اولویت‌های خود اختصاص دهید. البته برخی کارها هستند که شاید در نظر نخست کم اهمیت به نظر برسند اما یکی از با ارزش‌ترین کارها در زندگی شما هستند مانند گذراندن وقت با خانواده یا حضور در فعالیت‌های اجتماعی. به این نوع کارها باید با برنامه خاصی نگاه کنید و بهتر است وقت منظمی در هفته را به این قبیل کارها اختصاص دهید.

در تحلیل لیست روزانه کارها حتما سعی کنید یک لیست از کارهایی تنظیم کنید که دوست دارید وقت بیشتری را برای آن ها صرف کنید، با اجرای برنامه‌ریزی، در آینده وقت بیشتری برای انجام این کارها خواهید داشت. البته این موضوع در حالتی رخ خواهد داد که بتوانید از شر کارهایی با اولویت‌های پایین خلاص شوید. پس از هر شب باید به دنبال راهکارهایی برای خلاص شدن از شر این کارها باشید و آن را در روز بعد اجرا کنید. این کارها ممکن است رفتن به مهمانی یا بیرون رفتن با یک دوست باشد، پس باید بتوانید به دوستان یا خانواده خود در برخی مواقع، نه بگویید. با من همراه باشید.

شما همراهان عزیز می توانید مطالب کاربردی در حوزه روانشناسی ورزشی را در کانال تلگرامی  تخصصی روانشناسی ورزشی به آدرس spbarzegar@ دنبال کنید

دیدگاه ها