اهمیت خواب کافی، تغذیه مناسب و ورزش

استرس و راههای مقابله با آن

بخش یازدهم-  اهمیت خواب کافی، تغذیه مناسب و ورزش

به بخش یازدهم خوش آمدید. امید دارم تا اینجای کار از مطالب مربوط به استرس استفاده بهینه برده باشید. تاکنون با راهکارهایی فیزیکی و ذهنی برای مقابله با استرس آشنا شدید و همچنین راهکارهایی را به شما معرفی کردم که بتوانید با استرس کمبود وقت مقابله کنید. در این بخش درباره اهمیت غذای مناسب، خواب کافی و ورزش در راه مقابله با استرس برایتان می نویسم.

در شروع این بخش اجازه دهید تا از فواید نحوه غذا خوردن و غذاها بر کاهش استرس صحبت کنم. از نحوه غذاخوردن شروع می‌کنیم، امیدواریم شما از آن دسته افرادی نباشید که تنها ۱۰ دقیقه برای غذا خوردن خود وقت می‌گذارند چون وقت کافی در اختیار ندارند و یا کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. باید بگوییم سریع غذا خوردن در هر وعده غذایی می‌تواند آسیبی جدی به دستگاه گوارش شما وارد کند چرا که احتمالا شما دیرتر  متوجه می‌شوید که سیر شده‌اید و این موضوع به اضافه وزن شما منجر خواهد شد و استرس را از ناحیه‌ای دیگر به شما وارد می‌کند.

اما در رابطه با غذا خوردن باید بگویم که غذاهای بسیاری وجود دارند که سبب می‌شوند در مغز شما، ماده‌ای به نام سروتونین ترشح شود و میزان استرس شما را کم کند. برای انتخاب این غذاها می بایست:

-کربوهیدرات‌های ساده مانند سیب زمینی، برنج قهوه‌ای، پاستا و غلات را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید که می‌توانند میزان سروتونین مغز را افزایش دهند.

-مواد غذایی مانند شکر و نوشابه که جزو کربوهیدراتهای مرکب هستند را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

-سعی کنید پروتئین دریافتی خود را از گوشت سفید مانند گوشت ماهی تامین کنید. البته در خوردن پروتئین‌ها مانند دیگر مواد غذایی، زیاده‌روی نکنید.

-استفاده از سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانید، سبزیجات با برگ‌های سبز مایل به تیره برای بدن مفیدتر هستند و چه به صورت پخته و یا چه به صورت خام می‌توانند به بدن شما توانایی مقابله با استرس را بدهند.

-مغز آجیل‌ها، شیر کم چرب، موز و به صورت کلی موادی که پتاسیم بیشتری دارند می‌توانند به شما کمک کنند تا راحت‌تر با استرس مقابله کنید. پتاسیم یکی از موادی است که به آرامش عضلات بدن کمک می‌کند.

در بین شما احتمالا افرادی هستند که متوجه شده‌اند در هنگام استرس تمایل به خوردن غذا پیدا می‌کنند، به این افراد باید بگوییم که در آن لحظه در برابر غذا خوردن باید مقاومت کنید چرا که احتمال خوردن غذاهایی شیرین و یا فست‌فود در این مواقع بیشتر است و این موضوع در حالت کلی به ضرر شما خواهد بود.

در این مواقع این افراد بهتر است از خود بپرسند آیا غذا خوردن من واقعا به دلیل گرسنگی است, یا به دلیل عصبانی بودن یا داشتن استرس غذا می‌خورم؟ پاسخ به این سوال, بهتر می‌تواند افراد را در شناخت لحظات غذاخوردن یاری دهد. برای دوری از غذاخوردن در این لحظات نیز بهتر است خود را مشغول کاری دیگری کنند تا فکرشان از استرس و عصبانیت خالی شود. تکنیک تنفس نیز احتمالا در این مواقع به کمک این افراد خواهد آمد.

شما همراهان عزیز می توانید مطالب کاربردی در حوزه روانشناسی ورزشی را در کانال تلگرامی  تخصصی روانشناسی ورزشی به آدرس spbarzegar@ دنبال کنید.

دیدگاه ها