سرسختی روانی (Mental toughness )

سرسختی روانی (Mental toughness )

ورزشکاران در همه حال از اهمیت سرسختی روانی مطالب زیادی میشنوند. ورزشکاران و تیمهای موفق, سرسختی روانی را اغلب به یک چاشنی مخفی نسبت می دهند که منجر به موفقیت آنان می شود. اگر سرسختی روانی یک کلید موفقیت است پس چطور ورزشکاران می توانند از این عنصر کلیدی در زمانی که با سختی مواجه می شوند و یا میخواهند که موفق شوند استفاده کنند ؟

اجازه بدهید قبل از شروع بحث بپردازیم به تعریف سرسختی روانی, که اصلا سرسختی روانی چی هست و چی نیست؟

سرسختی روانی, زیستی نیست و هیچ کد ژنتیکی برای سرسختی روانی وجود ندارد. سرسختی روانی چیزی فراتر از سرسخت و خشن و محکم بودن است. همین دو تصور غلط دلیلی است بر اینکه چرا ورزشکاران سرسختی روانی را دنبال نمی کنند.

سرسختی روانی واقعا چیست؟ سرسختی روانی یک مهارت تمرین شده است که کمک می کند به شما تا با موقعیت های چالش برانگیز مقابله کنید. سرسختی روانی یک اصطلاح جامعی است که نشاندهنده قدرت بازی های ذهنی شما است. سرسختی روانی پیروزی شما را تضمین نمی کند, اما به شما کمک میکند تا سختی فشار را تحمل نمایید و به شما اجازه خواهد داد که از این فرصت برای موفقیت خودتان استفاده کنید.

دانیل گولد استاد روانشناسی ورزشی دانشگاه ایالتی میشیگان سرسختی روانی را این چنین تعریف میکند:

“توانایی ورزشکار برای متمرکز ماندن, با انگیزه ماندن, متعهد ماندن در دستیابی به اهداف, بخصوص در مقابله با سختی ها و شکست ها. این چیزی نیست که فقط روز بازی خودش را نشان دهد و شما آنرا در اختیار داشته باشید.”

اگر سرسختی روانی یک مهارت است, پس می توان آن را به همراه مهارتهای فنی و فیزیکی توسعه داد.

برای مثال, برای انجام یک کار فیزیکی نیازمند تمرکز, تکرار, ارزیابی و تنظیم هستید.

وقتی در حال تمرین یک مهارت هستید شما باید به آنچه که انجام میدهید توجه داشته باشید. شما نیاز دارید که بعد از هر تلاشی بازخورد بگیرید و در صورت لزوم تنظیمات و تغییراتی را در آن مهارت ایجاد نمایید. شما نیاز دارید که این پروسه را در یک بازه زمانی تکرار کنید که این باعث میشود اعتماد به نفس شما افزایش یافته و وقتی با یک فشاری مواجه می شوید به توانایی هایتان در انجام کارهایتان اعتماد کنید.

دانیل گولد همچنین گفته که شبیه سازی مسابقه در تمرینات, بصورت شرایط ناسازگار و نامطلوب, یکی از راههایی است که موجب ساخته شدن و پرورش سرسختی روانی در شما می شود.

گولد: بخشی از سرسخت بودن روان شما مربوط به وقتی است که شما یک برنامه ای به نام A دارید و در این برنامه همه چیز عالی است. برنامه B برنامه ای است که کاملا اشتباه است. برنامه C نیز یک برنامه هک برای شکستن قفلهای مربوط به شکست است. شما در اینجا برای رفتن به دل این حوادث چند استراتژی دارید. سرسختی روانی بمانند داشتن یک برنامه روانی احتمالی است که در زمانی که چیزی دارد مسیرش را اشتباه میرود وارد عمل بشوید. این در واقع پیش بینی می کند آنچه را که ممکن است اتفاق بیفتد.

هدف, داشتن یک برنامه برای مقابله با مشکل احتمالی است. اگر شما در تمرینات, شرایط سخت را درنظر گرفته و آنرا به خوبی انجام می دهید شما مانند کسی هستید که ابزار سرسختی روانی را در جیب عقب خود دارد و در مواقع لزوم از آن استفاده می کند. این به شما کمک خواهد کرد که در طول لحظاتی که در مسابقه در مواجه با فشار هستید, پیوسته رو به جلو باشید.

وقتی که شما مهارتهای سرسختی روانی خود را نادیده بگیرید و آنرا تمرین نکنید و توسعه ندهید, گزینه های پاسخدهی شما به شرایط مختلف و سخت یک رقابت, محدود خواهند شد و نتایج آن معمولا به شکست منجر خواهند شد.

وقتی که شما متعهد می شوید برای کار بر روی سرسختی روانی, شما قادر خواهید بود که مسئولیت شکست احتمالی تان را بپذیرید, مصدومیت هایتان را بازسازی کنید و شرایط سخت بازی را مدیریت کرده( آب و هوای بد, تاخیرها, داوری ضعیف و یا تجهیزات خراب) و با حواس پرتی مقابله کنید.

اگر شما میخواهید که در شرایط سخت, مقابله بهتری داشته باشید, شما باید با یک ذهن آماده به مصاف مشکلات بروید, باید ذهنی سرسخت داشته باشید و با خونسردی از مهارتهایتان استفاده کنید.

نکاتی برای توسعه سرسختی روانی:

شما به چه نحو می توانید در طول جلسات آموزشی و تمرینی, چالشهایی را که در یک مسابقه با آن مواجه می شوید را حل و فصل کنید؟

۱-پیش بینی آنچه که ممکن است در طول یک مسابقه, خونسردی و اعتماد بنفس شما را دچار نوسان کند مانند تصمیمات بد یک داور در مورد شما.

۲- برای خودتان تصویرسازی کنید که چگونه می توانید با این چالش مقابله کنید. مانند اینکه به خودتان بگویید: “شما هیچ کنترلی روی داوران ندارید و انرژی ذهنی تان را بر روی این موضوع هدر ندهید.”

۳- در تمرینات شرایط پرتلاشی را ایجاد کنید که ممکن است در مسابقه بوجود بیاید؛ تا شما یاد بگیرید که تحت فشار مسابقه بتوانید عملکرد خوبی داشته باشید.

۴- عملکرد خودتان را یکبار دیگر بررسی کنید و راهبردهای مقابله ای تان را که قبلا برای شما جواب داده و یا میخواهید کار متفاوتی انجام بدهید که در مسابقه بعدی به دردتان بخورد را شناسایی کنید.

تمرین برای سرسخت شدن ذهن و روان, اولین گام برای داشتن سرسختی روانی است.

دیدگاه ها