سخنی در باب اخلاق ورزشی به بهانه سالگرد رحلت جهان پهلوان تختی

اخلاق در ورزش

 تعریف اخلاق :

اخلاق ، شناخت خیر و خواستن آن برای خود خیر است . خیر هم در عمل چیزی جز خوب مطلق نیست. مصلحین اجتماعی و افراد خیر اند یش جملگی معتقدند : وجه متمایز و بارز اخلاق  کردار است.

تعریف ورزش :

به تمامی گونه های فعالیت فیزیکی بدن گفته می شود که شرکت کنندگان آن می توانند به صورت منظم و سازمان یافته یا گاه به گاه در آن شرکت کنند و از آن برای بهبود تناسب اندامشان و یا فراهم آوردن سرگرمی و تفریح بهره ببرند.

بدون کمترین تردیدی، ورزش یک عنصرفرهنگی و ابزاری تأثیرگذار درخدمت رشدو توسعه همه جانبه و بویژه تعالی اخلاقی است

ورزش ، عاملی سازنده برای سعادت و پیشرفت جامعه است ؛ وجامعه ای می تواند درست فکر کند که سالم ، تندرست و شاداب باشد . و این همه ، بستگی کامل به گسترش فرهنگ ورزش دارد .

در این میان نقش و جایگاه ( کرداری ) ارزشمند و منحصر به فرد قهرمانان ملی را نمی توان نادیده گرفت . هرچه شناخت جامعه ما به خصوص جوانان از فراز و نشیب های زندگی قهرمانان بیشتر باشد ؛ انگیزه های آن ها در تلاش در زندگی و تأثیر پذیری آن ها در کسب ارزش های انسانی عمیق تر خواهد بود .

داستان زندگی قهرمانان ورزشی، سرشار از تلاش و پشتکار در زندگی ، استقامت در برابر شکست ها ، خلاقیت و خطر کردن برای دستیابی به پیروزی های بزرگ است و از رهگذر زندگی آن ها می توان به ایده ها و الگوهای ارزشمندی برای زندگی دست یافت.

در طول تاریخ ورزش ایران ، هیچ قهرمانی به اندازه زنده یاد : ” غلامرضا تختی ” ( زاده ۵ شهریور ماه سال ۱۳۰۹ خورشیدی در تهران ) برای مردم ، عزیز نبوده است. او محبوب ترین ورزشکار تاریخ کشورمان است و یاد آور : ” رستم دستان ” ، ” سیاوش ” ، ” بابک خرمد ین ” ، یعقوب لیث ” ، ” آرش کمانگیر” ، ” پوریای ولی ” ، ” عزیز سرمدی ” و بسیاری دیگر از فرزندان غیور میهن  عزیزمان ایران می باشد .

به نظر می رسد یکی ازبزرگترین دلایلی که موجبات محبوبیت بیش از حد ” تختی ” را در نزد مردم فراهم آورده باشد ؛ عدم گرایش وی به نظام شاهنشاهی بود . ” تختی ” هیچ گاه در تقابل دربار شاهنشاهی و جامعه ، مردم کوچه و بازار را تنها نگذاشت و حتی در تنگنا ترین لحظات زندگی اصالت خویش را در معرض باد درآمدهای منزلتی قرار نداد .

او هیچ گاه پیشنهاد بازی در سینما ، تبلیغ کالاهای گوناگون ، حمایت از سیاست مداران نظام و موارد مشابه را با تمام درآمدهای نان و آب دارشان ، تقبل ننمود .

چه کسی می تواند نقش درخشان ” جهان پهلوان تختی ” در حادثه زلزله سال ۱۳۴۱ خورشیدی را از اذهان مردم بشوراند . آن جا که ” تختی ” به اتفاق چند نفر از ورزشکاران دیگر ، دست نیاز خویش را به مردم و بازاریان تهران به منظور یاری رساندن به زلزله زدگان بویین زهرای قزوین ، دراز نمود.

در سال ۱۳۴۲ خورشیدی ، پیشنهاد مدیریت شهرداری تهران را به او می دهند . ” تختی ” این پیشنهاد را نیز رد می کند . روزنامه کیهان در همان سال ، با درج خبری آمادگی ” تختی ” را به عنوان کاندیداتوری مجلس شورای ملی اعلام داشت . چند روز بعد ” تختی ” ضمن تشکر از مردم ، این خبر را تکذیب نمود . علاوه بر مجموعه مدال های رنگارنگ در ورزش کشتی ، شاهکار ” تختی ” زندگی با مردم و در کنار مردم بود . شیوه و سیاق منطبق با :  اخلاق در ورزش .

آن چه از ” جهان پهلوان تختی ” شخصیتی اسطوره ای ساخته است ، سجایای اخلاقی اوست نه مرگ تراژدیکش در ۱۷ دی ماه سال ۱۳۴۶ خورشیدی ، در هتل آتلانتیک تهران . مزار او در” ابن بابویه ” در شهر ری تهران است .

نتیجه : 

تقکر درباره ی نقش اخلاق در ورزش و تأ ثیر آن در جامعه و در درون نهادهای آموزشی بایسته است . این امیدواری هست که اصلاح اخلاق در تمام سطوح رقابت های ورزشی پدید آید . اصلاح مسایل اخلاق از طریق روش هایی مانند برگزاری دوره های آموزشی ، کارگاه های آموزشی و تعاملاتی که در برآیند آن بوجود می آید که به طور مستقیم تکامل اخلاقی ، مسئولیت و ” اخلاق در ورزش ” را نه تنها برای بازیکنان رشته های ورزشی بلکه برای تمام افراد درگیر در ورزش ، در همه ی سطوح ، فراهم می کند . والبته توسعه و تعمیم فرهنگ نیز از راهکارهای متعدد دیگری در همین زمینه می باشد .

منابع :

۱-     ” محمود رفعت ” ،  تختی مرد همیشه جاوید ، نشر علم ، چاپ اول ، سال ۱۳۶۷ خورشیدی ، تهران .

۲-    آکادمی ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران ، تهران .

۳-    ” جوی تی دیسنی ” و ” دنی رزنبرگ ” ،  اخلاق در مدیریت ورزشی ،مترجمان : ” دکتر سید محمد حسین رضوی ” و ” محسن بلوریان ” ، نشر شمال پایدار ، آمل ، چاپ اول ، سال ۱۳۸۳ خورشیدی .

 

دیدگاه ها