فشار مسابقه

فشار مسابقه 

آیا فشار مسابقه به ورزشکاران کمک می کند یا به آنها آسیب میزند؟

آیا شما در شرایط فشار مسابقه دچار افت عملکرد میشوید؟ آیا شما فشار در یک مسابقه را در همه چیزهای مسابقه می بینید و می خواهید که از آنها اجتناب کنید؟ و یا اینکه فشار را دوست دارید چون به شما انگیزه مضاعفی می دهد؟

دکتر رابرت کریگل(Dr. Robert Kriegel ) یک فرد پیشرو در زمینه روانشناسی ورزش هست و یکی از اولین موسسه های روانشناسی ورزشی توسط ایشان در ایالات متحده آمریکا تاسیس شده است. دکتر کریگل هم در المپیک حضور داشته و هم با ورزشکاران حرفه ای زیادی کار کرده است. وی در روزنامه پرفروش نیویورک تایمز مطلب می نویسد و مقاله ای درخصوص “برنامه داخلی در مقابله با فشار مسابقه” نوشت با این عنوان: “وقتی که شمارش شروع شد در بهترین حالتت باش“.

وی در این مقاله به بحث در خصوص فشار در ورزشهای رقابتی پرداخته و در خصوص فشار بر روی ورزشکاران می گوید: در هر بازی که شما در آن هستید همیشه یک فشار وجود دارد. شما میخواهید که برنده باشید و رقابت را به نفع خودتان تمام کنید. و یا اینکه شما در حال تلاش برای افزایش امتیازات خود و یا کاهش فاصله امتیازی با حریفانتان هستید. اگر شما یک ورزشکار هستید باید بدانید تا زمانی که شما یک ورزشکارید, همیشه در حال تلاش هستید که در این دو حوزه برنده بشوید؛ یا امتیازات خود را افزایش بدهید و از حریفانتان فاصله بگیرید و یا اینکه عقب هستید و تلاش می کنید که فاصله امتیازی با حریفانتان را کاهش دهید. این برای همه ورزشکاران وجود دارد. هنگامی که شما تلاش می کنید که این دو کار را انجام دهید در اینجا فشار بوجود می آید که من اسم آنرا میگذارم “فشار مسابقه“.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه ( ما بطور معمول فشار در ورزشکاران را چیز بدی میدانیم. آیا به نظر شما واقعا فشار در همه حال بد است؟) گفت: “نه نه. فشار اگر تبدیل به استرس بشود بد است. اما خود استرس هم بد نیست. به نظر من استرس یعنی انرژی, که این میتواند علیه شما باشد و یا برای شما باشد. بنابراین اگر شما استرس منفی داشته باشید این باعث میشود بدن شما به سمت سفت شدن و قفل شدن برود و این موجب میشود که شما بیش از حد تلاش کنید و همین شما را به سمتی می برد که انگیزه شما را برای ادامه کار کاهش میدهد. اما اگر شما استرس مثبتی داشته باشید این بمانند انرژی می ماند. این یک نوع آدرنالین است. این یک نیروی بسیار قدرتمند است.

وقتی من با ورزشکاران صحبت میکنم به آنها میگویم : در چه سطحی تلاش میکنید؟  و آنها همیشه به من میگویند ۷ یا ۸٫ آنها همیشه صحبت میکنند در مورد اینکه نمیتوانند خیلی سخت تلاش کنند. من میگویم آنها سخت تلاش می کنند اما نه ۱۰ از ۱۰٫ خلاصه بگویم که فشار میتواند به عملکرد شما کمک کند. این بسته به ادراک و احساس شماست که شما فشار را چطور معنا کنید که بر روی عملکرد شما تاثیر مثبت بگذارد. ”

نکات زیر میتواند برای پاسخ مثبت دادن به فشار برای شما مفید باشد:

نکته ۱- این را بدانید که فشار برای رسیدن به اوج عملکرد ضروری است. فشار شما را به چالش میکشد و شما را قادر میسازد که بیش از توان بالقوه خودتان به کارتان ادامه دهید. فشار میتواند این انگیزه را به شما بدهد که در تمرینات بیشتر و سخت تر کار کنید.

نکته ۲- یکی از بهترین بازی های خود را به یاد بیاورید. سطح تلاشتان را اندازه گیری کنید. بعد از آن یک بازی که شما در آن سخت تلاش کردید و تحت فشار زیادی بودید را به یاد بیارید. در تمرینات تمرین کنید برای رسیدن به آن نقطه مطلوبی که میخواهید. و در مسابقات برای رسیدن به آن نقطه مطلوب تان سخت تلاش کنید. شما باید در تمریناتت کاری را انجام بدهید که میخواهید در مسابقات بدستش بیاورید.

 

دیدگاه ها