غلبه بر پیامدهای منفی ترس

ترس بدترین دشمن یک ورزشکار است.

ترس از از دست دادن, ترس از شکست, ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن, ترس از اشتباه کردن, ترس از آسیب دیدگی و یا در مواردی ترس از فلج شدن, نمونه ای از ترسهایی هستند که در ورزش وجود دارد.

به نظر شما برای غلبه بر این ترسها چه کاری باید انجام داد؟ دستورالعملهایی از جمله: “نترس” و “آرام باش”, بیش از حد ساده است و این دستورالعمل ها به اکثر ورزشکاران کمکی نمی کند.

حال در اینجا یک سوال مطرح است و آن اینکه اگر این اتفاق مال همه است, پس شما و یا ورزشکارانتان چگونه با این ترسها مقابله می کنید؟

واقعیت این است که هدف اصلی و اولیه شما این است که به توانایی ورزشکارتان اعتماد داشته باشید. بیشترین تفکر نتیجه گرا از جانب ورزشکارانی رخ می دهد که دچار اضطراب شده و با ترس بازی می کنند.

تمرکز لحظه ای کنونی” به شما کمک می کند که به بازی برگردید. به آینده فکر نکنید و به رقابت خودتان ادامه دهید. این در واقع یکی از راههای ساده ای است که میتواند در مقابله با ترس به شما کمک کند.

واکنش متقابل و یا حرکت مخالف این تمرکز چیست؟ واکنش متقابل تمرکز همان چیزهایی است که باعث می شود شما وارد پروسه ترس شوید.مانند: بیش از حد فکر کردن, بیش از حد تجزیه و تحلیل کردن و بیش از حد کنترل کردن مهارتهای خود.

سام آلاردایس سرمربی تیم “کریستال پالاس” وقتی دید تیمش در رده ۱۹ جدول رده بندی لیگ برتر انگلستان قرار گرفته و در ۱۲ بازی خانگی اش ۹ باخت داشته است, برای کمک به تیمش برای مقابله با ترس از شکست بازیکنانش, یک روانشناس ورزش را به تیمش اضافه کرد تا به تیم او کمک کند.

آلاردایس: “من احساس می کنم که ما باید سعی کنیم که به بازیکنان کمک کنیم که فقط تمرکز ذهنی داشته باشیم. اگر ما بتوانیم این کار را انجام دهیم قطعا آنها بهتر عمل خواهند کرد. شما در این سطح بازی می کنید ولی ذهن شما در یک سطح کارآمدتری بازی خواهد کرد. در حال حاضر ما با کمی ترس در خانه بازی می کنیم. بازیکنان من در خانه تمرکزشان را از دست می دهند در حالیکه باید متمرکز باشند.”

آلاردایس به وجود روانشناس ورزش در فوتبال اعتقاد راسخ داشت و پیوسته از این کار حمایت می کرد. در واقع آلاردایس با روانشناس ورزشی کار کرد که به او کمک کرد تا مربی بهتری باشد.

آلاردایس: “من شخصا با ۳ یا ۴ روانشناس ورزشی کار کردم و همه به من کمک کردند که مربی بهتری باشم. آنها به من کمک کردند که مقابله بهتری با ترسهایم داشته باشم, کمک کردند که تصمیمات بهتری بگیرم بطوریکه من فقط تجربه هایی را بکار گرفتم که به من کمک کردند تا بهتر باشم. به نظر من یک روانشناس ورزش مثل مربی اول تیم و یا معاون اول یک سرمربی می ماند. وجود روانشناس ورزش در تیم باعث می شود که همیشه مثبت باشی و وقتی در زمین مسابقه هستی بهترین راه را پیدا کنی.”

چگونه بر ترس غلبه کنیم؟

“آرام باش” و یا “استرس نداشته باش” جوابی برای سوال فوق نیست. شما چگونه به آرامش می رسید؟

اولین گام این است که شما مطمئن شوید که چه چیزی باعث می شود که شما در طول مسابقه دچار اضطراب شوید. کسب چه نتایجی شما را دچار تنش می کند؟ برای مثال آیا شما از اشتباه کردن می ترسید؟ و یا از هم تیمی هایتان ناامید شده اید؟

گام دوم این است که جلوی پروسه ای که باعث میشود شما کار اشتباهی انجام بدهید و یا ترس از شکست داشته باشید را بگیرید. اینها منابع اضطراب شما هستند.

گام سوم این است که افکار و عملکردتان را به صورت کاملا ساده حفظ کنید. بر روی روتین خودتان و یا امتیازی که باید کسب شود تمرکز کنید.

گام چهارم این است که بر روی کاری که در یک مسابقه باید انجامش بدید کاملا آزادانه تمرکز کنید, و به مهارتهایتان که در تمرینات کسب کردید ایمان داشته باشید.

 

دیدگاه ها