ذهنیت یک تیرانداز پس از ارتکاب اشتباه

ذهنیت تیراندازان پس از اشتباهات

اعتماد به نفس یک باید است اگر شما و یا ورزشکارتان میخواهید که در اوج عملکرد خودتان باشید. با این حال اعتماد بنفس می تواند برای بسیاری از ورزشکاران شکننده باشد. در بسیاری از موارد بعد از اینکه ورزشکاران یک تیر را از دست می دهند, و یا اشتباهی را مرتکب می شوند, آنها عملکرد خود را قضاوت می کنند و بارها و بارها در ذهن خود بر این اشتباه اصرار می ورزند ( پیوسته اشتباه خود را مرور می کنند). قضاوت عملکرد خود و ماندن بر روی اشتباهات, می تواند به اعتمادبنفس آسیب برساند. گاهی اوقات که شما بر روی تیر آخرتان که به خطا رفته و یا نمره خوبی نبوده, می مانید, باعث می شود که تیر بعدی و یا تلاش بعدی تان برای داشتن یک نمره خوب را از دست بدهید.

اگر می خواهید که یک ورزشکار ثابت قدم باشید, شما نیاز دارید که معمای اعتمادبنفس خودتان را حل کنید.

من چگونه می توانم بعد از یک تیر بد و یا یک حرکت اشتباه, اعتماد بنفس خودم را حفظ کنم؟

اریک اوگانبوال دانشجوی ترم دوم دانشگاه روتردام است که یک بازیکن بسکتبال بسیار با اعتماد بنفسی است که به نظر میرسد هر چه در زمین مسابقه اتفاق بیفتد, اعتمادبنفس او تزلزل ناپذیر است.

او در ۱۶ مسابقه در مسابقات NCAA 2017 زنان بازی کرد. در یک بازی هر ۴ شوت اولش را از دست داد. او نترسید و شوت کردنش را ادامه داد. بطوریکه ۱۱ تا از ۱۸ شوت بعدی اش را گل کرد و در مجموع ۳۲ امتیاز برای تیمش به دست آورد. در مصاحبه پس از بازی “اریک راز اعتمادبنفس بالای خود را برای همگان فاش کرد.

اریک: “من واقعا نمی توانم از شوت هایی که از دست دادم مراقبت کنم و دلواپس آنها باشم. من فقط می دانم که من سعی کردم که شوتهای خوبی باشند. اما در نهایت آنها از دست رفتند.”

به نظر شما کلیدهای روانی حفظ اعتماد به نفس توسط اریک چه بودند؟

  • “من واقعا نمی توانم از شوت هایی که از دست دادم مراقبت کنم و دلواپس آنها باشم.” وقتی تیری از دست رفت, دیگه گذشته و هیچ چیزی وجود ندارد که شما بتوانید این گذشته را برگردانید. تمرکز بر گذشته در واقع به معنی اتلاف وقت و انرژی است.وقتی در اشتباهات خود می مانید و مشغول تجزیه و تحلیل آنها می شوید, این مرور ذهنی, شکست را در ذهن شما عمیق تر می کند. به همین دلایل, این مهم است که از این تیر خطا و یا اشتباه بگذرید و به سمت فرصت بعدی حرکت کنید.
  • “من فقط می دانم که من سعی کردم که شوتهای خوبی باشند.” وقتی شما تمرکز می کنید بر روی زمان حال و یا فرصت بعدی, شما می توانید گذشته را فراموش کنید. از آن تیر رها شوید. به قول “وین گرزکی” که یکبار گفته بود: “وقتی تو ۱۰۰ درصد حواست به تیرت نباشه, حتما اونو از دست میدی.” موفقیت نیاز به تلاش دارد.
  • “اما در نهایت آنها از دست رفتند.” شما باید به توانایی ها و تمرینات خودتان اعتماد کنید. شما باید خودتان را از طریق تمرینات, تکرار و آموزش آماده مسابقه کنید. شما باید خودتان را برای موفقیت آماده کنید هر چند اگر چندین تلاش از دست رفته داشته باشید.

این کلیدهای اعتمادبنفس می تواند توسط هر ورزشکاری در هر ورزشی به کار برده شود.

برای مثال یک ژیمناست با اعتمادبنفس که حرکات زمینی را به اتمام رساند بلافاصله و سریعا باید تمرکز کند بر روی حرکت بعدی خودش که غلت زدن است.

یک بازیکن بیسبال با اعتمادبنفس می داند وقتی که توپی با سرعت به سمت او می آید, باید شرایط خود را برای دریافت توپ مهیا کند و بلافاصله در سریعترین زمان تمرکز خود را برای پرتاب توپ به یکی از بیسها هدایت کند.

اعتماد به نفس یک تغییر دهنده مسابقه (گیم چنجر) است که شما را مطمئن می سازد که آن را برای هر مسابقه به ارمغان بیاورید.

طرز فکر یک تیرانداز پس از اشتباه و یا تیر بد:

یک خودگفتاری مانند “اریک را شخصی سازی کنید و برای خودتان بکار ببرید که در چنین مواقعی در مسابقه به خودتان بگویید. برای مثال: این فقط یک اشتباه بود, ادامه بده, تیرتو بنداز و …. .

به خودتان یادآوری کنید که هرچقدر کمتر اشتباه کنید, شانس بزرگتری به تیرهای بعدی خودتان می دهید.

از تجزیه و تحلیل و قضاوت در مورد تیری که از دست رفته بپرهیزید که این منجر به از دست دادن اعتماد شما به تیراندازی تان می شود و شما دچار عارضه ای ذهنی به نام “بیش از حد تحلیل گری” می شوید. به جای اینها, به شانس بعدی و یا تیر بعدی تان تمرکز کنید.

دیدگاه ها